Reinigingsheffing
De gemeente heeft de wettelijke plicht om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. De kosten voor het inzamelen van huishoudelijk afval worden, op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer, verhaald op de aanbieder van het afval door middel van de afvalstoffenheffing. Een gemeente heeft een grote mate van vrijheid bij de invulling van de afvalstoffenheffing. Het gemeentebestuur mag de heffingsgrondslag en de heffingsmaatstaf bijvoorbeeld zelf bepalen.
De inzameling van bedrijfsafval wordt sinds 2021 privaatrechtelijk uitgevoerd. Voor deze niet verplichte diensten kan geen afvalstoffenheffing worden geheven. In plaats daarvan worden contracten afgesloten met de bestaande relaties.
Voor de afvalstoffenheffing geldt dat de geraamde baten de geraamde lasten niet mogen overschrijden. Om de mate van kostendekkendheid te tonen, geven de overzichten de lasten op het product c.q. taakveld en de extracomptabele lasten (zoals overhead) weer. In de overzichten staan ook de geraamde opbrengsten genoemd. De definitieve tarieven voor 2023 worden in december met een apart raadsbesluit vastgesteld.
Huishoudelijk afval
Op het gebied van de inzameling van huishoudelijk afval nemen de kosten al enige jaren toe. Ook landelijk is dat de trend (landelijke stijging van de afvalstoffenheffing in 2021 10% en in 2022 2,1%). Dit wordt onder meer veroorzaakt door een stijging van de stort- en verwerkingskosten voor onder andere grofvuil, restafval en enkele andere afvalstromen. Gedurende 2022 zijn ook de brandstofkosten en energiekosten flink toegenomen. Al deze stijgingen moeten worden doorberekend in de gemeentelijke afvalstoffenheffing, wanneer de raad er voor kiest om de heffing kostendekkend te houden.
Om te voorkomen dat er kosten vanuit andere gemeenten worden neergelegd bij onze inwoners, zijn acties geïmplementeerd om het afvaltoerisme uit te bannen. Daarnaast wordt vol ingezet op het scheiden van afval (onder andere omgekeerd inzamelen), het genereren van inkomsten voor grondstoffen en het efficiënter werken om op die manier de kosten van de afvalinzameling beheersbaar te houden. De kosten die we maken met betrekking tot de inwoners van Maasland die in Maassluis hun afval bij de milieustraat komen brengen, worden volledig doorbelast aan Avalex.
In de exploitatie van de reiniging wordt ook (een deel van) enkele taken gedekt die niet geraamd worden op het product huishoudelijk afval, maar elders in de begroting. Voor de huisvuilinzameling gaat het om 65% van het product Straatreiniging en 100% van de lasten van kwijtschelding. Daarnaast wordt afgerond € 1 miljoen aan overhead toegerekend, conform de afgesproken methodiek in de financiële verordening.
Omdat de toename van de kosten van afvalinzameling al enkele jaren gaande is, is de voorziening afvalinzameling geheel uitgeput. De voorziening moet zich op termijn weer langzaam vullen. Er wordt voor gekozen om dit niet op voorhand te ramen, aangezien dat tot een extra verhoging van de heffing zou leiden. Eventuele overschotten op rekeningbasis in de komende boekjaren worden wel toegevoegd aan de voorziening.
Ondanks dat we door alle maatregelen de tarieven van 2022 gelijk hebben kunnen houden aan die van 2021, zal voor 2023 toch weer een tariefsverhoging van circa 3% noodzakelijk zijn om de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing te garanderen. Het dekkingspercentage komt hiermee uit op 100%.
(bedragen x € 1) | ||||||||
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Heffingen | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
Verwijderen huishoudelijk afval | 4.310.383 | 969.792 | 382.287 | 5.662.462 | -244.603 | -6.331.320 | -6.575.923 | |
Straatreiniging (65%) | 529.750 | 29.048 | 558.798 | 0 | ||||
Kwijtschelding gem.bel. (100%) | 354.663 | 354.663 | 0 | |||||
Mutatie voorziening | 0 | 0 | 0 | |||||
Totaal | 5.194.796 | 998.840 | 382.287 | 6.575.923 | -244.603 | -6.331.320 | -6.575.923 | 100,0% |