Toelichting op de mutaties
Het risicoprofiel neemt toe met € 1 ton ten opzichte van de begroting 2022. Dit is gebaseerd op een zekerheid van 90% om de risico's te kunnen dekken.
De gevolgen van de herverdeling van het gemeentefonds zijn met de meicirculaire 2022 verwerkt in deze begroting en maakt dus geen onderdeel meer uit van het risicoprofiel. Het nadeel is uiteindelijk circa € 37,50 per inwoner. In het kader van de coronacrisis en de gestegen prijzen kunnen nog diverse risico's optreden.
Twee risico's die prominent in de top 10 staan, zijn vastgoed gerelateerd. Een aantal gemeentelijke gebouwen is onderzocht op bestendige bruikbaarheid. Er is een aantal noodzakelijke investeringen in het stadhuis en voor Stroomopwaarts nodig om de gebouwen te revitaliseren en/of te vervangen om duurzaam te kunnen gebruiken. Er is een stuurgroep geformeerd die dit verder onderzoekt en begeleidt.
Een eerder gesignaleerd risico maar nu in de top 10 betreft de stijging van de marktrente. Met de omvang van het investeringsplan voor de komende jaren zal er ook meer geld moeten worden aangetrokken. Wanneer de rente nog verder stijgt, betekent dat over een aantal jaar hogere lasten.
Het risico op het gebied van jeugdzorg is iets verlaagd ten opzichte van de vorige begroting. Met de inzet de reserve jeugd en de toestemming van het Rijk om ook de laatste 25% van de extra rijksbijdrage te mogen ramen, is het risico iets lager geworden.
Het risico van tegenvallende opbrengsten als gevolg van vertraagde woningbouw staat iets lager. In de komende jaren verwachten wij een forse toename van nieuwbouwwoningen. Tegenvallers op dit gebied geven een direct een nadeel op de inkomsten in het gemeentefonds en de OZB.
Met de rekening 2021 en de eerste bestuursrapportage was het risico voor ICT al opgenomen met een hoge plaatst. Door de middelen die zijn opgenomen in het coalitieakkoord is het risico lager maar nog steeds relevant.
Verder zijn er in de diverse programma’s ook risico’s die niet in de top 10 komen maar wel van materiële omvang kunnen zijn. Voorbeelden hiervan zijn de huisvesting van de asielzoekers, stijging van de (energie-) prijzen en de effecten van de invoering van de Omgevingswet en gelijktijdige invoering Wet Kwaliteitsborging (Wkb).