Planning en Control
Planning- en controlcyclus
Het zorgen voor actuele en betrouwbare financiële informatie, adequate advisering en de toezicht op de rechtmatige uitvoering zijn onderdeel van de planning en control. Er is gevraagd om de planning- en controlcyclus efficiënter te maken en waar mogelijk de documenten te verkorten, met behoud van voldoende informatievoorziening. Hiervoor zijn de eerste stappen gezet en daarom is er in de begroting 2023 voor gekozen om de eerste w-vraag (Wat willen we bereiken?) op te nemen in een apart hoofdstuk in het programmaplan. Daarbij hebben we de vijf thema's uit het coalitieakkoord gebruikt om de speerpunten en de doelenboom, inclusief prestatie-indicatoren, aan 'op te hangen'. In de programma's wordt enkel de tweede w-vraag (Wat gaan we daarvoor doen?) beantwoord. Verder is onderzocht hoe we met verwijzingen naar, bijvoorbeeld, bijlagen een beter leesbare begroting kunnen opstellen.
In het najaar van 2022 gaan we met de auditcommissie en de gemeenteraad in overleg over de planning van de aan te leveren documenten. Als hierover een besluit wordt genomen, wordt dit in 2023 geïmplementeerd in de planning- en controlcyclus.
Rechtmatigheidsverantwoording
De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording is uitgesteld en gaat in per 1-1-2023. Dit houdt in dat het college over het verslagjaar 2023 (dus: in de rekening 2023) zelf verantwoording aflegt over de rechtmatige uitvoering van taken en activiteiten. De rechtmatigheidsverantwoording van het college krijgt een plek in de paragraaf bedrijfsvoering en de accountant geeft een oordeel over de getrouwheid van deze verantwoording. De raad gaat met het college in debat over de inhoud van de verantwoording.
In 2022 hebben we de eerste stappen gezet om de nieuwe manier van werken te implementeren én te oefenen. Hierbij wordt, logischerwijs, nauw contact gehouden met de controlerend accountant. Vanaf 2023 zal de werkwijze moeten worden ingebed in de organisatie.
Implementatie nieuw financieel pakket
De huidige financiële applicatie is meer dan twintig jaar geleden aangeschaft, waarna er - natuurlijk - regelmatig updates zijn verwerkt. We hebben bericht ontvangen dat de ondersteuning van het pakket per 1 januari 2024 wordt stopgezet. In 2022 is daarom gewerkt aan de aanbesteding van een nieuw pakket. Het jaar 2023 staat in het teken van de implementatie van de nieuwe software. Omdat het in gebruik nemen van een nieuw financieel pakket ingrijpt in vele gemeentelijke systemen zal dit het hele jaar veel inzet en tijd van de (financiële) organisatie vergen.